Stan: 14.04.2022
Warunki przewozu obowiązują w związku z przewozem pasażerów w sieci autobusów dalekobieżnych FlixBus. Środki komunikacji służą do przewozu osób.
1.1 Niniejsze Ogólne warunki przewozu dotyczą przewozu pasażerów w siatce połączeń Flix SE (dalej również: "Flix") zgodnie z rozporządzeniem UE nr 181/2011. Pojazdy są wykorzystywane do przewozu pasażerów. Jeśli przewoźnikami są partnerzy współpracujący, (dalej zwani również: "partnerami"), obowiązują wyłącznie ich własne Ogólne warunki handlowe i Szczególne warunki przewozu. Można się z nimi zapoznać na stronach internetowych partnerów współpracujących. Mogą one być dostępne wyłącznie w języku angielskim. W przypadku partnerów współpracujących przewóz nie odbywa się przy wykorzystaniu marki FlixBus, oprócz trasy 96 Wiedeń–Graz oraz połączenia X96 Port lotniczy Wiedeń–Graz, które są obsługiwane przez firmę Dr. Richard Linien & Co KG.
2.1 Prawo do przewozu przysługuje, o ile została zawarta umowa przewozu.
2.2 Potwierdzenie rezerwacji (por. punkt 3.1.) uprawnia pasażera do przejazdu pomiędzy podanymi na bilecie miejscami odjazdu i przyjazdu. Późniejsze wejście na pokład autobusu lub opuszczenie go wcześniej nie jest dozwolone ze względu na przepisy prawa.
2.3 W przypadku rezerwacji na pokładzie pojazdu obowiązek przewozu występuje tylko, jeśli dostępna jest wystarczająca liczba miejsc siedzących na całej trasie.
2.4 W przypadku przystanków na żądanie obowiązek przewozu występuje tylko, jeśli przejazd został zarezerwowany z lub do tego przystanku w odpowiednim okresie rezerwacji. Przystanki na żądanie są oznaczone na odpowiednim rozkładzie jazdy. Odpowiednie terminy rezerwacji z wyprzedzeniem znajdują się na rozkładzie jazdy.
3.1 Za przewóz należy uiścić ustaloną opłatę. W tym celu wydawane są bilety Flix. Biletami są potwierdzenia rezerwacji w formie wydruku lub w formie elektronicznej (jako plik PDF). Ponadto pasażer musi mieć przy sobie ważny dokument tożsamości ze zdjęciem. W przypadku rezerwacji na pokładzie pojazdu obowiązuje wypisane odręcznie lub wydrukowane potwierdzenie, które jest jednocześnie dowodem zakupu i potwierdzeniem rezerwacji. Na każdą osobę i każdy przejazd generowany jest jeden bilet. Połączenia z przesiadką rozumiane są jako jeden przejazd. W przypadku rezerwacji należy podać imię i nazwisko pasażera oraz ewentualnie datę urodzenia. Sprawdzenie, czy pasażerowi przysługuje prawo do przewozu, odbywa się na podstawie porównania imienia i nazwiska pasażera z listą rezerwacji, zgodną z aktualnym stanem rezerwacji, którą kierowca lub pracownik dworca wyświetla na telefonie komórkowym. Odbywa się to w miarę możliwości poprzez zeskanowanie biletu.
3.2 Pasażer musi dokonać rezerwacji przed podróżą. Wejście do przedziału pasażerskiego w pojeździe jest dozwolone tylko z ważnym potwierdzeniem rezerwacji.
3.2.1 Przejazdy można rezerwować za pomocą witryn internetowych i aplikacji firmy Flix na smartfony, w biurach partnerskich, na pokładzie samochodu (normalna taryfa) oraz na niektórych dworcach autobusowych u naszych pracowników obsługi klienta. Rezerwacja na pokładzie pojazdu jest możliwa tylko, jeśli dostępna jest wystarczająca liczba wolnych miejsc siedzących na całej trasie. Dlatego zalecamy zakup z wyprzedzeniem (przez Internet, za pomocą aplikacji lub w punkcie obsługi klienta).
3.2.2 Potwierdzenie rezerwacji (dane zamówienia) są zapisywane i można je wyświetlić na stronach internetowych. Ponadto w razie potrzeby pasażer może je otrzymać pocztą elektroniczną.
3.2.3 Każdemu pasażerowi z ważnym biletem przysługuje miejsce siedzące. Osoby podróżujące z dziećmi i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mają pierwszeństwo wyboru miejsc.
3.3 Zakup biletów w Internecie:
3.3.1 Prezentacja produktów w sklepie internetowym i w aplikacji na smartfony nie stanowi prawnie wiążącej oferty, lecz jest jedynie niewiążącym katalogiem online zachęcającym potencjalnych pasażerów do skorzystania z usług. Po kliknięciu przycisku „Rezerwuj” / „Przejdź do płatności” następuje wiążąca rezerwacja produktów znajdujących się w koszyku. Na każdą osobę i każdy przejazd generowany jest jeden bilet. Połączenia z przesiadką są uznawane za jedną podróż. Potwierdzenie złożenia zamówienia odbywa się w formie automatycznego potwierdzenia w wiadomości e-mail bezpośrednio po przesłaniu zamówienia. Umowa przewozu zostaje zawarta, gdy firma Flix przyjmie zamówienie za pomocą automatycznego potwierdzenia przyjęcia zamówienia. Takie potwierdzenia przyjęcia zamówienia może zostać przesłane wraz z automatycznym potwierdzeniem rezerwacji w wiadomości e-mail lub oddzielnie w późniejszym terminie.
3.3.2 Przy aktualnej wiedzy technicznej nie można zagwarantować wolnej od błędów lub zawsze dostępnej transmisji danych przez Internet. Nie można opracować programów komputerowych (oprogramowania) i urządzeń do przetwarzania danych (sprzętu), które działałyby bez błędów. Nie jest również możliwe wykluczenie ewentualnego braku dostępności związanego z komunikacją przez Internet. Dlatego firma Flix nie gwarantuje stałej i nieprzerwanej dostępności swoich stron internetowych i systemów technicznych oraz nie może za to ręczyć. W szczególności, ze względu na specyficzne właściwości techniczne Internetu, nie można zagwarantować pełnej dostępności możliwości rezerwacji przez Internet. Pasażer nie ma prawa do uzyskania ceny obniżonej lub promocyjnej, jeśli ze względu na problemy techniczne system jest dostępny w późniejszym terminie (np. po upływie okresu przedsprzedaży).
3.3.3 Należy pamiętać, że w ramach sprzedaży na odległość, na przykład dla umów przewozu zawartych przez Internet, w przypadku których firma po zawarciu umowy zobowiązuje się do realizacji usługi w określonym punkcie czasu lub okresie – w przeciwieństwie do np. internetowego handlu wysyłkowego regulacje ustawowe dotyczące prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży na odległość nie mają zastosowania. Nasze warunki dotyczące anulowania rezerwacji pozostają jednak bez zmian w odniesieniu do powyższego.
3.4 Punkty sprzedaży obsługiwane przez personel:
Agencje sprzedażowe, punkty biletowe i działy obsługi klienta spółek Flix mogą naliczać opłatę manipulacyjną za wykonanie rezerwacji lub anulowanie biletu. Wysokość opłaty za obsługę w punkcie sprzedaży zależy od lokalizacji tego punktu.
3.5 Opłaty za przewóz:
3.5.1 Pasażerom nie przysługuje prawo do uzyskania wszystkich kategorii cenowych lub kontyngentów cenowych we wszystkich punktach sprzedaży. W szczególności dotyczy to cen obniżonych i promocji, z których można korzystać częściowo tylko w Internecie.
3.5.2 Opłata za przewóz dotyczy jedynie transportu osób, za inne usługi, np. rezerwację miejsc siedzących oraz przewóz rowerów, bagażu dodatkowego lub specjalnego pobierane są osobne opłaty.
3.5.3 Aby uzyskać niższą taryfę, należy spełnić określone warunki rezerwacji. Uwzględniane są tutaj opublikowane warunki związane z takimi taryfami.
Wymagane jest, aby pasażer na żądanie pracownika spółek Flix okazał zarówno bilet jak i ważny dokument tożsamości ze zdjęciem podczas losowej kontroli w celu sprawdzenia ważności biletu.
5.1 Pasażer jest zobowiązany do uiszczenia zwiększonej opłaty, jeśli znajduje się na pokładzie pojazdu podczas przejazdu i nie zarezerwował miejsca na odpowiedni przejazd przed wejściem na pokład lub w momencie wchodzenia na pokład.
5.2 Pasażer, który podczas kontroli nie będzie posiadał ważnej rezerwacji, jest zobowiązany do podania prawidłowych danych osobowych oraz okazania na żądanie dowodu tożsamości.
5.3 Zwiększona opłata za przejazd ma wartość podwojonej normalnej ceny biletu za przebytą trasę. Opłata musi jednak wynosić co najmniej 60 euro plus cena biletu za trasę do celu podróży podróżnego. Jeśli podróżny nie może udowodnić przebytej trasy, do obliczenia zwiększonej opłaty za przejazd służy punkt początkowy danego połączenia.
5.4 Zwiększoną opłatę za przejazd należy uregulować natychmiast lub najpóźniej w ciągu 2 tygodni od otrzymania żądania zapłaty w formie pisemnej. Po upływie tego terminu za każde pisemne żądanie zapłaty nakładana jest opłata manipulacyjna w wysokości 5 euro, jeśli pasażer nie może udowodnić, że koszty obsługi nie wystąpiły lub są niższe. Spółki Flix zastrzegają sobie prawo do podjęcia dalszych kroków w drodze postępowania cywilnego lub karnego.
6.1 Zastrzegamy sobie prawo do zmiany zatwierdzonych i opublikowanych czasów odjazdu, terminów, tras i cen za przejazdy z ważnych powodów, w szczególności w celu wdrożenia decyzji urzędów udzielających zezwolenia.
6.2 Jeśli opublikowane w rozkładzie jazdy połączenia są opatrzone informacją „z zastrzeżeniem zezwoleń urzędowych”, w przypadku każdego podanego połączenia (przesiadka, przystanek, dzień przejazdu, cena itd.) w momencie publikacji rozkładu jazdy proces zatwierdzania, który jest warunkiem przyjęcia przedstawionego połączenia, nie został jeszcze zakończony.
6.3 Zmiany w rozkładzie jazdy, które zaczną obowiązywać po zawarciu umowy i za które przewoźnik nie odpowiada (na przykład w wyniku długotrwałych skutków katastrof naturalnych lub długotrwałych prac budowlanych), nie upoważniają pasażera do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych, jeśli zmiany te odbiegają od pierwotnie ustalonego czasu odjazdu lub przyjazdu tylko nieznacznie, tzn. maksymalnie o 2 godziny. Znaczna zmiana rozkładu jazdy upoważnia pasażera do bezpłatnego odstąpienia od umowy przewozu. W tym celu pasażer powinien się skontaktować się telefonicznie z działem obsługi klienta
lub wysłać wiadomość e-mail na adres uslugi@flixbus.pl. Pasażer nie może w tym wypadku rozpocząć podróży. Te regulacje nie naruszają pozostałych praw pasażera.
7.1 Zalecamy pasażerom, aby przybyli na miejsce odjazdu 15 minut przez odjazdem.
7.2 Jeśli pasażer nie będzie obecny w momencie planowanego odjazdu w miejscu odjazdu zarezerwowanego przejazdu, roszczenie z tytułu podróży wygasa, a zarezerwowany przejazd może zostać przyznany innej osobie.
7.3 Jeśli pasażer zostanie poinformowany o opóźnieniu w wiadomości SMS, e-mail lub w innej formie pisemnej, prawo do przewozu w przypadku nieprzybycia pasażera wygasa dopiero po upływie czasu określonego w wiadomości SMS lub e-mail.
7.4 Sprawdzenie, czy pasażerowi przysługuje prawo do przewozu, odbywa się na postawie porównania imienia i nazwiska pasażera z listą rezerwacji, zgodną z aktualnym stanem rezerwacji, którą kierowca lub pracownik dworca wyświetla na telefonie komórkowym. Odbywa się to w miarę możliwości poprzez zeskanowanie biletu. W wyjątkowych wypadkach pasażer musi okazać na prośbę kierowcy lub pracownika obsługi wydrukowane potwierdzenie rezerwacji lub takie potwierdzenie w formie elektronicznej (jako plik PDF) oraz ważny dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport i ew. wiza).
7.5 Środki ochrony przed zakażeniem koronawirusem (COVID-19): Pasażerowie muszą nosić odpowiednie maseczki ochronne od momentu rozpoczęcia podróży. Maseczka musi być noszona przez cały czas trwania podróży. Pasażerowie, którzy nie noszą odpowiednich środków ochrony mogą zostać wykluczeni z podróży. W takim przypadku nie mają oni prawa do alternatywnego środku transportu.
7.6 Jeżeli w ruchu krajowym lub granicznym przepisy prawa lub władze wymagają spełnienia dalszych wymogów zdrowotnych, np. posiadania dowodu szczepienia przeciwko COVID lub innego oficjalnie dozwolonego świadectwa, pasażer zobowiązuje się do przestrzegania tych wymogów. Pasażerowie, którzy nie dostarczą wystarczających dowodów potwierdzających, że spełniają odpowiednie wymagania, mogą zostać wykluczeni z podróży. W takim przypadku pasażerowi nie przysługuje prawo do uzyskania przewozu innym środkiem transportu.
8.1 Z reguły regularne linie, które zostały opublikowane, są połączeniami bezpośrednimi. W niektórych przypadkach może być konieczna przesiadka.
8.2 Jeśli przewidziana jest przesiadka, spółki Flix gwarantują dalszy przewóz aż do docelowego miejsca rezerwacji. Jeśli w wyjątkowych przypadkach następny autobus nie może poczekać na opóźniony autobus, spółki Flix oferują transport zastępczy. Może się on odbyć również w autobusach innych firm, samochodach osobowych lub koleją. Pasażer nie ma prawa do wyboru określonego środka transportu. W przypadku dużej odległość do miejsca docelowego lub brakujących alternatywnych możliwości połączeń, przez co dalsza podróż możliwa jest dopiero następnego dnia, oferujemy pasażerom bezpłatny nocleg w hotelu klasy średniej.
8.3 Zasada opisana w powyższym punkcie obowiązuje tylko w tych przypadkach, kiedy pasażer zarezerwował przejazd w firmie Flix w ramach jednej rezerwacji jako połączenie bezpośrednie. Jeśli pasażer sam rezerwuje poszczególne odcinki na trasie, ponosi ryzyko spóźnienia się na kolejny autobus. W takim przypadku prawo do przewozu zastępczego lub noclegu w hotelu nie przysługuje. Flix lub spółki Flix dołożą jednak wszelkich starań, aby poinformować takich pasażerów o alternatywnych połączeniach.
8.4 Przesiadka na linie, które nie są obsługiwane przez spółki Flix, nie może zostać zagwarantowana.
9.1 Należy przestrzegać instrukcji kierowców oraz towarzyszącego im personelu.
9.2 Kierowcy oraz pracownicy zajmujący się odprawą mają prawo odmówić przewozu osób, które są w widoczny sposób pod wpływem alkoholu lub narkotyków. To samo dotyczy pasażerów, którzy z innych powodów zagrażają bezpieczeństwu innych pasażerów lub w znacznym stopniu naruszają dobre samopoczucie współpasażerów. W takim przypadku prawo do przewozu zastępczego nie przysługuje.
9.3 Palenie w autobusie jest zabronione. Zakaz dotyczy również e-papierosów.
9.4 Pasażer odpowiada za szkody, które spowoduje w autobusie z własnej winy.
9.5 Pasażerowie, którzy umyślnie lub w wyniku niedbalstwa spowodują zabrudzenia w autobusie, muszą uiścić na rzecz spółek Flix opłatę za czyszczenie w wysokości 100 euro, przy czym pasażer może udowodnić, że szkoda w ogóle nie wystąpiła lub jest znacznie niższa niż opłata.
9.6 Przewoźnicy mogą wypowiedzieć umowę przewozu ze skutkiem natychmiastowym, jeśli pasażer mimo (ustnego) upomnienia przeszkadza do tego stopnia, że przewoźnik lub pozostali pasażerowie nie mogą kontynuować podróży. Dotyczy to również sytuacji, gdy pasażer nie stosuje się do obiektywnie uzasadnionych instrukcji (np. instrukcji bezpieczeństwa). W takim wypadku przewoźnikowi nadal przysługuje prawo do opłaty za bilet. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy pasażer nie może odbyć podróży ze względu na chorobę zakaźną zgodnie z § 3 pkt. 1 nr 2 niemieckiego rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków przewozu w transporcie tramwajowym i autobusowym (Verordnung über die Allgemeinen Beförderungsbedingungen für den Straßenbahn- und Omnibus-Verkehr, VO-ABB). W tym przypadku pasażerowi przysługuje zwrot pełnej ceny biletu.
9.7 Każdy pasażer ma ustawowy obowiązek zapięcia pasów bezpieczeństwa, jeśli autobus jest w nie wyposażony.
9.8 W przypadku przerw/zatrzymania lub kontroli policyjnych pasażerowie mają obowiązek opuszczenia autobusu na polecenie kierowcy i pracowników zajmujących się odprawą. Pasażer ma obowiązek przestrzegania czasu trwania przerw podanego przez kierowcę i pracowników zajmujących się odprawą. Kierowca może odjechać, jeśli pasażer nie wróci do autobusu po upływie podanego czasu przerwy. Ponadto kierowca nie jest odpowiedzialny za nieobecność pasażera po upływie podanego czasu przerwy.
10.1 W przypadku przejazdów obejmujących przekraczanie granicy pasażer jest odpowiedzialny za przestrzeganie wszystkich ustaw i przepisów dotyczących dokumentów i dowodów tożsamości wymaganych podczas przekraczania granicy, a także przepisów dotyczących wiz, dewiz, cła i zdrowia. FlixBus nie odpowiada za konsekwencje niestosowania się przez pasażera do tych ustaw i przepisów, również jeśli te przepisy zostaną zmienione po rezerwacji.
10.2 W przypadku przejazdów obejmujących przekroczenie granicy każdy pasażer jest odpowiedzialny za posiadanie wszystkich koniecznych dokumentów podróży oraz przestrzegania przepisów kraju, do którego chce przyjechać lub przez który chce przejechać. (Ogólna zasada: dowód osobisty dla obywateli Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii; paszport dla obywateli innych krajów).
Zalecamy pasażerom, aby samodzielnie sprawdzali wymogi dotyczące wjazdu do kraju docelowego lub tranzytowego i podróży po nim. Można to zrobić, kontaktując się z odpowiednimi ambasadami i konsulatami oraz odwiedzając stronę internetową europa.eu: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/index_en.htm
Firma FlixBus nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje nieposiadania przez pasażera wymaganych dokumentów i dowodów tożsamości.
10.3 Przed odjazdem pasażerowie podróżujący za granicę lub wracający zza granicy są zobowiązani, na żądanie kierowcy i obsługującego personelu, do okazania urzędowego dokumentu upoważniającego do ruchu granicznego, zawierającego co najmniej imię i nazwisko oraz zdjęcie umożliwiające zidentyfikowanie danej osoby (dowód osobisty, paszport i w razie konieczności wizę). Uznawane nie będą: prawo jazdy, karta biblioteczna, legitymacja studencka, karta ubezpieczenia zdrowotnego i podobne dokumenty, które nie są dokumentami będącymi dowodami tożsamości wydanymi przez urząd/władzę. Kierowca i obsługujący personel sprawdzą, czy informacje podane na bilecie są identyczne z informacjami podanymi na dowodzie tożsamości (dowodzie osobistym/paszporcie) okazanym przez pasażera.
10.4 FlixBus zastrzega sobie prawo do odmowy zabrania na pokład pasażera,
10.5 W przypadku opisanym w punkcie 10.4 firma FlixBus nie ma obowiązku zwrócenia całości lub części ceny biletu ani wyświadczenia odszkodowania w innej formie.
10.6 Aby przyśpieszyć odprawę celną, nie należy zamykać odprawionego bagażu.
10.7 Pasażer zobowiązuje się do przewożenia wyłącznie towarów bezcłowych w odniesieniu do ich ilości oraz rodzaju.
11.1 Małe dzieci w wieku od 0 do 3 lat mogą podróżować wyłącznie w specjalnych fotelikach. Foteliki należy przymocować za pomocą pasów bezpieczeństwa podczas jazdy autobusem. Foteliki dla dzieci należy mocować pasem dwupunktowym, który powinien wziąć ze sobą opiekun dziecka.
11.2 Dzieci i osoby małoletnie poniżej 10 roku życia mogą być przewożone na trasach krajowych i międzynarodowych wyłącznie, jeśli podczas podróży towarzyszy im osoba dorosła.
11.3 Dzieci i osoby małoletnie w wieku od 10 do 14 lat mogą podróżować bez opiekuna tylko, jeśli ich opiekun prawny pisemnie potwierdzi w procesie rezerwacji, że osoba małoletnia jest zdolna do odbycia takiej podróży i może ją odbyć samodzielnie i bez opieki. Firma Flix, spółki Flix i ich firmy partnerskie nie przejmują obowiązku nadzoru nad osobą małoletnią. Dzieci nie mogą podróżować samodzielnie w przypadku połączeń nocnych oraz zakładających przekroczenie granicy kraju. Ponadto dzieci nie mogą samodzielnie podróżować na trasach z przesiadkami.
11.4 Młodzież od 15 roku życia może podróżować samodzielnie. W przypadku połączeń międzynarodowych opiekunowie muszą się upewnić, że nastolatkowie mają przy sobie wszystkie dokumenty i dowody tożsamości, które są niezbędne do przekroczenia granicy (por. punkt 11.2).
11.5 Dzieci podróżują ze zniżką. Dotyczy to dzieci i osób małoletnich, które nie ukończyły 15 roku życia. Jeśli dostępna stawka promocyjna jest niższa niż stawka ze zniżką, dziecko automatycznie otrzyma korzystniejszą taryfę.
12.1 Zasadniczo przewożone są wszystkie osoby, niezależnie od tego, czy występuje u nich niepełnosprawność lub ich sprawność ruchowa jest ograniczona. Osobom z niepełnosprawnościami lub osobom o ograniczonej sprawności ruchowej firma FlixBus zapewnia pomoc leżącą w zakresie odpowiedzialności przewoźnika zgodnie z załącznikiem I a oraz b rozporządzenia (UE) 181/2011.
12.1.1 Na terenie Czech osoby z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej sprawności ruchowej podróżują ze zniżką, o ile są w stanie okazać ważną, wystawioną w Czechach kartę ZTP lub ZTP/P.
12.2 Osoba towarzysząca oraz pies przewodnik dla osób z niepełnosprawnościami i niewidomych
12.2.1 Osoba towarzysząca może odbyć podróż bezpłatnie, jeśli zostanie udowodniona konieczność stałej opieki. Dowodem powinien być odpowiedni dokument okazany przed rozpoczęciem podróży, w którym zapisano konieczność stałej opieki. W Niemczech jest to legitymacja osoby z niepełnosprawnością lub zaświadczenie lekarza specjalisty.
12.2.2 Aby zapewnić możliwość przewozu osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej oraz jej osoby towarzyszącej, konieczne jest, aby pasażer przed rezerwacją poinformował nas o swoich potrzebach. (Por. punkt 12.5.3).
12.2.3 Pies przewodnik osoby z niepełnosprawnością lub niewidomej, który musi zostać przewieziony razem z tą osobą, jest przewożony bezpłatnie, o ile dostępny jest dowód w postaci ważnej legitymacji osoby z niepełnosprawnością lub odpowiedni certyfikat (por. 12.2.1). Takie zwierzęta nie muszą mieć nałożonego kagańca.
12.2.4 Aby zagwarantować możliwość przewozu psa przewodnika, pasażer koniecznie musi poinformować nas o swoich potrzebach przed rezerwacją i najpóźniej 36 godzin przed rozpoczęciem podróży, dzwoniąc do działu obsługi klienta.
12.3 Przystanki / dworce autobusowe
Spółki Flix nie mają wpływu na infrastrukturę przystanków i dworców autobusowych, a w związku z tym na dostępne tam udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, przez co nie ponoszą one odpowiedzialności za dostępność takich udogodnień. Odpowiedzialność w tym zakresie ponosi operator stacji.
12.4 Odmowa przewozu
12.4.1 Jeśli ze względu na konstrukcję pojazdu lub infrastrukturę, łącznie z dworcami i przystankami autobusowymi, nie ma fizycznej możliwości zapewnienia bezpiecznego sposobu wejścia na pokład autobusu i jego opuszczenia lub przewozu osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej, zastrzegamy sobie prawo do odmowy dokonania rezerwacji, wystawienia biletu lub udostępnienia go w inny sposób oraz przyjęcia takiej osoby na pokład pojazdu. W takim wypadku osoba ta zostanie poinformowana o wszystkich możliwych do przyjęcia, alternatywnych połączeniach oferowanych przez spółki Flix.
12.4.2 Ze względu na konstrukcję pojazdów przejazd jest obecnie możliwy tylko wtedy, gdy osoby z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej sprawności ruchowej są w stanie odbyć podróż samodzielnie i bez pomocy innych. Pasażer może zażądać, aby towarzyszyła mu wybrana przez niego osoba, która jest w stanie pomóc osobie z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej, aby powody odmowy przewozu straciły zasadność. Taka osoba towarzysząca jest przewożona bezpłatnie. O ile jest to możliwe, zostanie jej przyporządkowane miejsce obok osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej.
12.4.3 Taki pasażer zostanie niezwłocznie i na żądanie pisemnie poinformowany o odpowiednich powodach odmowy przewozu w ciągu pięciu dni roboczych po otrzymaniu wniosku.
12.4.4 Jeśli pomimo zatwierdzenia przewozu pasażera z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej oraz wystawienia biletu pasażer taki spotka się z odmową przewozu, zarówno pasażer, jak i jego osoba towarzysząca mają następujące opcje do wyboru: (a) zwrot ceny biletu oraz ewentualnie jak najwcześniejsze bezpłatne przewiezienie z powrotem do pierwszego punktu rozpoczęcia podróży, tak jak zostało to podane w umowie przewozu lub (b) o ile jest to możliwe, kontynuowanie podróży lub dalsza podróż ze zmienioną trasą za pomocą alternatywnego i odpowiedniego środka transportu do miejsca przeznaczenia podanego w umowie przewozu.
12.5 Przewóz wózków inwalidzkich i chodzików
12.5.1 Pasażerowie z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej sprawności ruchowej mają prawo do nieodpłatnego przewozu wózka inwalidzkiego lub chodzika w bagażniku autobusu. Ze względów bezpieczeństwa wózki inwalidzkie przewożone w bagażniku autobusu muszą być składane oraz nie mogą posiadać napędu elektrycznego.
12.5.2 Ponadto wszystkie wózki inwalidzkie (zarówno składane jak i elektryczne), które są przewożone w przedziale pasażerskim (jeśli autobus jest przystosowany do przewozu osoby niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej na wózku w kabinie pasażerskiej), niezależnie od daty produkcji, muszą być wyposażone w punkty mocowania służące do ich zabezpieczenia za pomocą tzw. węzłów mocujących, zgodnie z normą DIN 75078-2, oraz muszą być zatwierdzone przez producenta według normy DIN EN 12183 lub 12184. Spełnienie powyższych norm w zakresie przewozu należy potwierdzić przed rezerwacją, przesyłając formularz. (Por. punkt 12.5.4).
12.5.3 W celu sprawdzenia możliwości przewozu pasażer jest proszony o podanie dokładnej konstrukcji wózka inwalidzkiego lub innego urządzenia ułatwiającego poruszanie się przed rezerwacją od 14 dni do najpóźniej 7 dni (w przypadku przewozu w przedziale pasażerskim) lub 36 godzin (w przypadku przewozu w bagażniku) przed rozpoczęciem podróży, dzwoniąc do działu obsługi klienta.
12.5.4 Pasażer musi się upewnić, że wózek inwalidzki jest sprawny, a jego konstrukcja umożliwia bezpieczne użycie podczas podróży. Wózek inwalidzki musi być zgodny z aktualnymi wymogami bezpieczeństwa urzędów dopuszczających takie wózki do użytku. Możemy odmówić przewozu wózka inwalidzkiego, jeśli istnieją ważne przesłanki wskazujące, że jego przewóz nie jest możliwy lub nie jest pewny. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe ze względu na nieprawidłowy stan techniczny wózka inwalidzkiego.
13.1 Dokonywanie rezerwacji miejsca siedzącego
13.1.1 W przypadku niektórych przejazdów FlixBus podczas rezerwacji na stronie internetowej FlixBus, w biurach partnerskich i punktach sprzedaży biletów spółek Flix istnieje możliwość zarezerwowania określonego miejsca siedzącego (przy przejściu lub przy oknie, w określonym rzędzie, przy stoliku). Jeżeli w przypadku danego przejazdu usługa ta jest dostępna, do rezerwacji przejazdu można dołączyć miejsce siedzące. Jest to usługa odpłatna. Opłata za rezerwację miejsca siedzącego jest obliczana zgodnie z taryfą obowiązującą w dniu zakupu biletu na dany przejazd. Kwota zależy od wybranej kategorii miejsca oraz relacji przejazdu. Miejsca siedzące różnią się wyłącznie swoim położeniem (np. lepszy widok, miejsce przy stoliku).
13.1.2 Rezerwacja miejsca siedzącego jest odpowiednio odnotowywana na potwierdzeniu rezerwacji przejazdu. W przypadku rezerwacji dla kilku osób, zarezerwowane miejsca siedzące nie są przypisane do poszczególnych podróżnych, oznacza to, że nie ma przyporządkowania miejsc siedzących do osób w ramach jednej rezerwacji.
13.1.3 Nie ma obowiązku (odpłatnej) rezerwacji miejsc siedzących. W razie braku rezerwacji miejsca siedzącego, podróżny po wejściu do autobusu może dowolnie wybrać miejsce w określonej strefie. W takim przypadku nie można zagwarantować, że rodziny i grupy będą siedzieć razem. Zawsze istnieje jednak gwarancja, że każdy klient otrzyma w autobusie miejsce siedzące.
13.2 Ograniczenia w rezerwacji miejsc siedzących
13.2.1 W razie zbyt późnego przybycia do autobusu przepada prawo do zajęcia zarezerwowanego miejsca oraz do transportu. Firma FlixBus jest wówczas upoważniona do dowolnego dysponowania biletem zgodnie z punktem 7.2. Dlatego, również w przypadku dokonania rezerwacji miejsca siedzącego, zaleca się przybycie na przystanek najpóźniej 15 minut przed odjazdem.
13.2.2 Zasadniczo tylko osoby posiadające rezerwację miejsca siedzącego są uprawione do zajęcia miejsca objętego rezerwacją. Z przyczyn technicznych lub związanych z bezpieczeństwem firma FlixBus może przydzielić nowe miejsca, także po rozpoczęciu jazdy. Jednym z takich przypadków jest przydzielenie miejsc na dalszą część podróży kobietom w ciąży, osobom niepełnoletnim, samotnie podróżującym dzieciom lub osobom z niepełnosprawnością fizyczną, gdy nie są dostępne inne odpowiednie miejsca. Należy się wówczas stosować do instrukcji kierowcy autobusu. Podczas nowego przydzielania miejsc siedzących nie bierze się pod uwagę rasy, religii, koloru skóry, narodowości ani płci.
13.2.3 W razie zmiany rezerwacji miejsca siedzącego i braku możliwości przydzielenia nowego miejsca w strefie objętej rezerwacją lub miejsca o wyższej kategorii podróżny może się ubiegać o zwrot opłaty za rezerwację.
13.2.4 W razie awarii i opóźnień zgodnie z punktem 16 kwota rezerwacji miejsca siedzącego podlega zwrotowi.
13.2.5 Zwrotu nie dokonuje się wobec osób, które nie skorzystały z przejazdu lub uzyskały miejsce siedzące bezpłatnie.
13.3 Anulowanie i zmiana rezerwacji przejazdu
Opłata za rezerwację miejsca siedzącego podlega zwrotowi w razie anulowania lub zmiany rezerwacji przejazdów, o ile miejsce siedzące nie zostało przydzielone bezpłatnie. Zastosowanie mają postanowienia punktu 5 warunków dokonywania rezerwacji. W razie rezygnacji z podróży rezerwacje miejsc siedzących mogą zostać przeniesione na inne osoby w ramach tej samej rezerwacji przejazdu.
13.4 Dokonywanie rezerwacji dodatkowego miejsca
13.4.1 Obowiązują postanowienia od 13.1 do 13.3.
13.4.2 Dodatkowe miejsce nie stanowi podstawy do dodatkowego prawa do przewozu w myśl ustępu 2.2. Z tego powodu nie można go przekazać innej osobie bez ważnego biletu.
13.4.3 Opłata za wolne miejsce zależy od naszych aktualnych cen biletów. Opłata za rezerwację wolnego miejsca jest już zawarta w cenie biletu.
14.1 Bagaż:
14.1.1 Pasażerowie mogą ze sobą zabrać bezpłatnie ograniczoną ilość bagażu. Może to być jedna sztuka bagażu nieprzekraczająca następujących wymiarów: 80 x 50 x 30 cm. Nieznacznie odbiegające wymiary są dopuszczalne, jeśli całkowity wymiar bagażu, obejmujący wysokość, szerokość i długość, nie przekroczy 160 cm. Każdy pasażer może zabrać ze sobą bezpłatnie bagaż o łącznej wadze nieprzekraczającej 20 kg. Do bagażu zalicza się walizki i torby. Od tej reguły wyjątek stanowią plecaki trekkingowe. Należy pamiętać, że w przypadku niektórych naszych linii autobusowych mogą obowiązywać dodatkowe zasady dotyczące przewozu bagażu. W takim przypadku, różnice w polityce bagażowej zostaną podane w trakcie rezerwacji oraz na wystawionym bilecie.
14.1.2 Bagaż dodatkowy
14.1.2.1 W niektórych przypadkach można przetransportować dodatkowo bagaż płatny (bagaż dodatkowy) o maks. wymiarach 80 x 50 x 30 cm oraz maks. wadze 20 kg. Również w przypadku bagażu dodatkowego dopuszczalne są nieznaczne odstępstwa od podanych wymiarów, o ile całkowity wymiar tego bagażu nie przekracza 160 cm. Zasadniczo nie przysługuje prawo do przewozu więcej niż jednej sztuki bagażu podróżnego. Należy pamiętać, że w przypadku niektórych naszych linii autobusowych mogą obowiązywać dodatkowe zasady dotyczące przewozu bagażu. W takim przypadku, różnice w polityce bagażowej zostaną podane w trakcie rezerwacji oraz na wystawionym bilecie.
14.1.2.2 Konieczna jest wcześniejsza rezerwacja dodatkowego bagażu. Usługa ta podlega opłacie za bagaż. Wysokość opłaty za dodatkową sztukę bagażu zależy od wykorzystanej metody rezerwacji. Rezerwacji można dokonać online w trakcie rezerwacji biletu lub za pośrednictwem narzędzia Zarządzaj moją rezerwacją po zakupie biletu. Jeśli w luku bagażowym autobusu jest wystarczająco dużo miejsca, a dodatkowy bagaż nie został jeszcze zarezerwowany, dodatkowy bagaż można zakupić u kierowcy autobusu. Za ocenę, czy miejsca w luku bagażowym jest wystarczająco dużo, odpowiada kierowca autobusu.
14.1.3 Pasażer musi oznaczyć swój bagaż imieniem i nazwiskiem oraz adresem w celu prawidłowego przyporządkowania i zwrotu, w szczególności aby zapobiec pomyłkom.
14.1.4 Pasażer jest odpowiedzialny za przeniesienie swojego bagażu podczas przesiadki. Kierowca może pomóc tylko w wyjątkowych wypadkach i nie akceptuje takich żądań, chyba że pasażerem jest osobą z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej.
14.2 Bagaż podręczny:
14.2.1 Bagaż podręczny nie podlega opłatom. Na jednego pasażera przypada jednak tylko jedna sztuka bagażu i nie może on przekroczyć wymiarów 42 x 30 x 18 cm oraz maks. wagi 7 kg.
14.2.2 Pasażer musi umieścić bagaż podręczny w przedziale pasażerskim i pilnować, aby nie zagrażał on bezpieczeństwu i porządkowi podczas podróży, ani nie przeszkadzał innym pasażerom. Bagaż podręczny należy umieścić w schowku przedziału pasażerskiego lub pod fotelem przed sobą.
14.2.3 Bagaż podręczny wraz z zawartością podlega opiece pasażera i powinien być odpowiednio pilnowany podczas całej podróży. Jeśli pasażer zauważy, że nieupoważniona osoba trzecia miała dostęp do bagażu, powinien o tym poinformować kierowcę. Pasażer sprawdza tuż przed końcem podróży, czy bagaż podręczny jest kompletny.
14.3 Bagaż specjalny:
14.3.1 Jeśli pasażer chce zabrać tzw. bagaż specjalny, musi to zgłosić uprzednio oraz otrzymać potwierdzenie takiej możliwości. Zasadniczo nie przyznaje się prawa do zabierania ze sobą bagażu specjalnego.
14.3.2 Do bagażu specjalnego zalicza się przedmioty, których wymiary przekraczają wymiary bagażu zwykłego. Suma wymiarów bagażu specjalnego (wysokość w cm + szerokość w cm + głębokość w cm) nie może przy tym przekroczyć 240 cm. Jedna sztuka bagażu specjalnego nie może przekroczyć maks. wagi 30 kg.
14.3.3 Jeden pasażer może zabrać jedną sztukę bagażu specjalnego.
14.3.4 Przewozowi nie podlegają elementy wyposażenia, meble lub elementy mebli, urządzenia elektryczne, deski surfingowe i pudełka kartonowe. Pomoce ortopedyczne i rowery nie zaliczają się do bagażu specjalnego. W ich przypadku obowiązują odrębne zasady.
14.3.5 Konieczna jest wcześniejsza rezerwacja bagażu specjalnego. Usługa ta podlega opłacie za bagaż. Wysokość opłaty za bagaż specjalny zależy od wykorzystanej metody rezerwacji. Rezerwacji można dokonać online w trakcie rezerwacji biletu lub za pośrednictwem narzędzia Zarządzaj moją rezerwacją po zakupie biletu. Jeśli w luku bagażowym autobusu jest wystarczająco dużo miejsca, a bagaż specjalny nie został jeszcze zarezerwowany, bagaż specjalny można zakupić u kierowcy autobusu. Za ocenę, czy miejsca w luku bagażowym jest wystarczająco dużo, odpowiada kierowca autobusu.
14.4 Instrumenty muzyczne:
14.4.1 Instrumenty muzyczne zaliczają się do bagażu specjalnego. Jeśli instrument (wraz z futerałem) ma mniejsze wymiary niż maks. wymiary bagażu podręcznego, taki instrument można przewieźć bezpłatnie zamiast bagażu podręcznego. Jeśli instrument (wraz z futerałem) ma większe wymiary niż maks. wymiary bagażu podręcznego, taki instrument należy przewieźć w bagażniku. W takim przypadku obowiązuje dodatkowa opłata (por. punkt 14.3.5). Instrumenty muzyczne i futerały na nie, których wymiary przekraczają 135 x 48 x 35 cm, nie są przewożone.
14.4.2 Zasadniczo zalecamy przewożenie instrumentów muzycznych w twardym etui.
14.5 Przedmioty wartościowe i sprzęt elektroniczny:
14.5.1 Przedmioty wartościowe takie jak gotówka, biżuteria, metale szlachetne, klucze, okulary (okulary przeciwsłoneczne i/lub do czytania), urządzenia elektroniczne (laptopy, iPady, tablety, odtwarzacze MP3, telefony komórkowe, kamery, banki zasilania, baterie lub akumulatory litowe), papierosy elektroniczne, elektroniczne dobra konsumpcyjne (w szczególności laptopy, telefony komórkowe itp.), które zostały wycofane przez producenta lub dystrybutora, soczewki kontaktowe, protezy, leki, ważne dokumenty (dyplomy, inne certyfikaty, kwalifikacje, paszporty, prawa jazdy, obligacje) itp. oraz delikatne przedmioty muszą być transportowane w bagażu podręcznym, a nie w bagażniku, oraz pozostają odpowiedzialnością pasażerów.
14.5.2 Jeśli mimo to przedmioty wartościowe będą przewożone w bagażniku, nie ponosimy za nie odpowiedzialności. Wyjątkiem są tutaj przypadki umyślnego lub rażącego zaniedbania.
14.6 Wózki dziecięce:
14.6.1 Wózki dziecięce są przewożone jako bagaż specjalny (maks. 1 wózek na pasażera). Wózek taki musi być składany. Wózki nieskładane nie będą przewożone. Wózek należy zgłosić najwcześniej na 48 godzin przed odjazdem, dzwoniąc pod numer działu obsługi klienta.
14.6.2 Wózki dziecięce są przewożone bezpłatnie.
14.7 Rowery & Elektryczna hulajnoga:
14.7.1 Rowery
14.7.1.1 Na niektórych trasach możliwy jest przewóz rowerów. Rowery muszą odpowiadać wymiarom standardowym bez nadbudowy i nie mogą ważyć więcej niż 20 kg. Rowery elektryczne, e-rowery, tandemy i rowery o trzech kółkach są wykluczone z przewozu.
14.7.1.2 Wszystkim pasażerom, którzy chcieliby zabrać ze sobą rower, zalecamy zakup biletu z wyprzedzeniem oraz rezerwację miejsca na rower.
14.7.1.3 Rowery są przewożone tylko w ramach dostępnego miejsca, maks. 5 rowerów na autobus. Zasadniczo nie ma obowiązku przewiezienia roweru.
14.7.1.4 Przewóz rowerów podlega dodatkowej opłacie. Opłata za przewóz rowerów jest naliczana niezależnie od długości trasy i ceny zarezerwowanego biletu. Przewóz rowerów odbywa się bagażnikach rowerowych. W wyjątkowych przypadkach przewóz możliwy jest wyłącznie w odpowiednich pokrowcach w luku bagażowym (np. rowery składane). Ogólne wymiary pokrowca rowerowego nie mogą przekraczać 240 cm (wysokość + szerokość + głębokość). Rower z pokrowcem nie może ważyć więcej niż 20 kg. W takim wypadku należy powiadomić obsługę klienta (patrz punkt 14.3.5).
14.7.2 Elektryczna hulajnoga
14.7.2.1 Co do zasady przewóz hulajnóg elektrycznych w autobusach dalekobieżnych jest zabroniony.
14.8 Przedmioty pozostawione w autobusie nie są objęte ubezpieczeniem. Jeśli pasażer zostawi coś w autobusie, musi wypełnić formularz rzeczy zgubionych lub znalezionych znajdujący się w witrynie internetowej firmy Flix.
14.9 Substancje i przedmioty niebezpieczne nie będą przewożone. W szczególności zaliczają się do nich:
Zaliczają się do nich np. broń, amunicja i race.
15.1 Przewóz i transport psów i innych zwierząt w autobusach dalekobieżnych jest zasadniczo wykluczony.
15.2 W przypadku psów przewodników osób z niepełnosprawnościami i niewidomych obwiązują zasady ustalone w punktach 12.2.3 oraz 12.2.4.
16.1 W przypadku anulowania lub opóźnienia odjazdu spółki Flix lub ew. dworzec autobusowy, tak szybko, jak to możliwe, i najpóźniej 30 minut po planowanym odjeździe, informuje pasażerów odjeżdżających z dworców autobusowych obsługiwanych przez pracowników o sytuacji, a także o przewidywanym czasie odjazdu, kiedy tylko taka informacja będzie dostępna. Spółki Flix zapewniają wszystkim pasażerom – w szczególności tym, którzy odjeżdżają z dworców bez obsługi personelu – informacje o anulowaniu lub opóźnieniach odjazdu drogą elektroniczną. Aby otrzymać te informacje, konieczne jest podanie wymaganych danych kontaktowych (np. numeru telefonu komórkowego).
16.2 Jeśli można założyć, że zarezerwowany autobus zostanie anulowany bądź opóźni się o więcej niż 120 minut lub w przypadku braku wolnych miejsc, pasażer ma do wyboru następujące możliwości: (a) możliwie najwcześniejsze kontynuowanie podróży lub dalszą podróż ze zmienioną trasą do miejsca docelowego określonego w umowie przewozu przy zachowaniu porównywalnych warunków do tych podanych w umowie przewozu lub (b) zwrot kosztów biletu oraz również możliwie najwcześniejszą podróż powrotną autobusem do określonego w umowie przewozu miejsca odjazdu. Prawo do zwrotu kosztów pełnego biletu przysługuje zarówno za już przebyty odcinek drogi, jak również za jeszcze nieprzebytą trasę, jeśli podróż stała się niemożliwa zgodnie z pierwotnymi planami podróży pasażera. Koszty są zwracane w formie pieniężnej, chyba że pasażer wyraził zgodę na inną formę rekompensaty w ciągu 14 dni od wpłynięcia wniosku o zwrot kosztów lub została mu złożona propozycja wyboru opcji (a) lub (b).
16.3 Firma Flix oferuje pasażerom bezpłatny nocleg w hotelu lub innego rodzaju zakwaterowanie, a także zapewnia pomoc w organizacji przejazdu z dworca autobusowego do miejsca zakwaterowania, jeśli konieczny jest pobyt obejmujący jedną noc lub więcej ze względu na anulowanie przejazdu oraz w przypadku opóźnienia odjazdu z dworca autobusowego o ponad 90 minut w przypadku przejazdów o planowanym czasie trwania wynoszącym ponad trzy godziny. W takim przypadku Flix oferuje pasażerom przekąski, posiłki lub napoje w ilości odpowiedniej do czasu oczekiwania lub opóźnienia, o ile są one dostępne w autobusie lub na dworcu autobusowym lub można je zapewnić w rozsądnym zakresie. Firma Flix ogranicza łączne koszty noclegu – bez kosztów transportu pomiędzy dworcem autobusowym a miejscem zakwaterowania – do 80 euro za nocleg jednego pasażera i do dwóch noclegów maksymalnie. Powyższe prawo do bezpłatnego noclegu w hotelu lub innego rodzaju zakwaterowania nie przysługuje, jeśli firma Flix udowodni, że anulowanie lub opóźnienie zostało spowodowane przez trudne warunki pogodowe lub poważną katastrofę naturalną, która uniemożliwiła bezpieczną realizację kursu autobusowego.
16.4 Jeśli podczas podróży pojazd ulegnie awarii, firma Flix oferuje pasażerom kontynuowanie podróży innym samochodem lub przewóz do odpowiedniego miejsca oczekiwania, z którego możliwe będzie kontynuowanie podróży.
16.5 Dalsze roszczenia z tytułu szkód wynikających z anulowania lub opóźnienia są wykluczone.
17.1 W przypadku lekkiego niedbalstwa – poza przypadkami zagrożenia życia, obrażenia ciała lub naruszenia zdrowia – ponosimy odpowiedzialność tylko, jeśli naruszone zostaną ważne zobowiązania umowne. Za celowe działanie lub rażące niedbalstwo odpowiadamy w sposób nieograniczony.
17.2 Odpowiedzialność za szkody uboczne jest wyłączona w przypadku zwykłego niedbalstwa. Nie dotyczy to zamierzonego lub wynikającego z niedbalstwa uszkodzenia ciała, naruszenia zdrowia lub zagrożenia życia.
17.3 Wysokość odszkodowania w przypadku śmierci oblicza się zgodnie z obowiązującym prawem krajowym. Maksymalna kwota odszkodowania przewidziana w prawie krajowym nie może być niższa niż 220 000 EUR na pasażera.
17.4 Odpowiedzialność cywilna oraz wysokość odszkodowania za uszkodzenia bagażu jest ograniczona lub wyłączona w następujący sposób:
17.4.1 Za uszkodzenie bagażu w wypadku wynikającym z korzystania z autobusu lub utratę bagażu w wypadku wynikającym z korzystania z autobusu przysługuje odszkodowanie, którego wysokość jest ograniczona do 1200 euro na jeden przypadek uszkodzenia na każdego pasażera oraz każdy bagaż.
17.4.2 Za utratę bagażu niewynikającą z wypadku związanego z korzystaniem z autobusu oraz za zamianę lub kradzież bagażu odpowiedzialność cywilna jest wyłączona poza przypadkami umyślnego lub rażącego zaniedbania.
17.4.3 Za szkody lub zwiększenie istniejących szkód, powstałych w wyniku nieprawidłowego zapakowania bagażu przez pasażera, odpowiedzialność cywilna – oprócz działania umyślnego lub rażącego zaniedbania – pozostaje wyłączona.
17.5 Odszkodowanie w razie uszkodzenia wózka inwalidzkiego lub innego sprzętu ułatwiającego poruszanie się, lub innych urządzeń pomocniczych wynosi przynajmniej równowartość zastępczego lub kosztów naprawy zgubionego lub uszkodzonego wyposażenia. Dołożymy przy tym wszelkich starań, aby niezwłocznie zapewnić przynajmniej tymczasowy sprzęt zamienny, który będzie odpowiadał zgubionemu lub uszkodzonemu wózkowi inwalidzkiemu lub danemu sprzętowi ułatwiającemu poruszenie się pod względem technicznym i funkcjonalnym.
17.6 Wysokość odszkodowania w przypadku wszystkich pozostałych szkód rzeczowych, które nie zaliczają się do uszkodzeń bagażu w wyniku wypadków ani do uszkodzeń wózków inwalidzkich lub innego sprzętu ułatwiającego poruszanie się, lub sprzętu pomocniczego, ogranicza się do 1000 euro, chyba że szkoda rzeczowa została spowodowana umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa.
17.7 Wymienione ograniczenia odpowiedzialności cywilnej i wykluczenia odpowiedzialności cywilnej nie obowiązują w przypadku odpowiedzialności cywilnej wymaganej obligatoryjnie prawem niezależnie od winy lub jeśli w danym przypadku została przyznana gwarancja niezależna od winy.
[Unieważnione]
Właściwością miejscową sądu dla kupców, osób prawnych i fizycznych, które nie mają w kraju ogólnej właściwości miejscowej sądu, a także dla osób fizycznych, które po zawarciu umowy przewozu zmieniły swoje miejsce zamieszkania lub swoje zwykłe miejsce pobytu na adres zagraniczny i których miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu nie jest znane w momencie wniesienia powództwa, jest Monachium.
Jeśli poszczególne postanowienia niniejszych Ogólnych warunków handlowych i Szczególnych warunków przewozu są lub staną się w całości lub częściowo nieskuteczne lub nieważne, nie narusza to co do zasady skuteczności umowy przewozu.
Duńscy żołnierze, którzy mają obowiązek odbycia służby, mogą podróżować bezpłatnie, okazując odpowiednie poświadczenie i legitymację. Należy zarezerwować miejsce, przesyłając wiadomość e-mail na adres uslugi@flixbus.pl