FlixBus startuje z pierwszym połączeniem obsługiwanym przez autobusy LNG w Polsce
Gliwice, 28 maja 2025 r. – FlixBus, globalny operator travel-tech, wspólnie z czeskim partnerem UMSE wprowadza do swojej polskiej siatki pierwsze połączenie dalekobieżne obsługiwane przez autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Technologia ta została wdrożona na trasie Praga–Kraków, co stanowi pierwszy krok w testowaniu paliw alternatywnych w długodystansowym transporcie zbiorowym na polskim rynku.
Trasa przebiega przez sześć miast: Pragę, Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice i Kraków – zarówno przez centrum miasta, jak i lotnisko i kursuje dwa razy dziennie. Nocny kurs zatrzymuje się również na lotnisku w Pradze. Od 12 maja połączenie to jest obsługiwane przez dwa nowoczesne autokary Irizar i6s z napędem Scania, zaprojektowane z myślą o ograniczeniu emisji CO₂ i zapewnieniu wysokiego komfortu podróży.
LNG – rozwiązanie dostępne tu i teraz
Transformacja floty FlixBusa to jeden z filarów strategii firmy, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie. LNG, jako paliwo alternatywne dostępne już dziś, pozwala ograniczyć emisje CO₂ w porównaniu z tradycyjnym dieslem – nawet o kilkanaście procent, w zależności od trasy i warunków eksploatacji. Co ważne, technologia LNG jest już wdrożona i sprawdzona w praktyce, dzięki czemu może być stosowana na trasach dalekobieżnych, gdzie inne opcje – jak elektryczność czy wodór – wciąż są ograniczone pod względem dostępności operacyjnej na większą skalę. Dodatkowo, autobusy wykorzystywane przez FlixBusa mogą być zasilane również bioLNG, co umożliwia dalsze ograniczenie emisji – nawet do 90% w porównaniu z dieslem1.
– To pierwszy w Polsce dalekobieżny autobus zasilany LNG – nie tylko w naszej siatce, ale w ogóle na rynku. Polska (razem z Czechami) jest czwartym krajem w Europie, po Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie Flix wprowadza tego typu technologię do regularnej obsługi tras. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych i sprawdzonych rozwiązań alternatywnych dla diesla, ale przyszłość niskoemisyjnego transportu to mix technologii – dlatego we FlixBusie w różnych regionach testujemy dostępne rozwiązania: autobusy elektryczne, panele słoneczne czy biopaliwa. Testujemy je lokalnie po to, by – gdy tylko pozwoli na to technologia i infrastruktura – móc wdrażać je na szerszą skalę – mówi Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.
Współpraca z Shell
Po Polskiej stronie pojazdy LNG będą tankowane na stacji Shell w Gliwicach. W 2022 roku FlixBus i Shell zawarły Memorandum of Understanding (MoU), rozpoczynając długofalowe partnerstwo strategiczne na rzecz rozwoju i wdrażania paliw alternatywnych w transporcie dalekobieżnym, takich jak bio-LNG, HVO, biodiesel czy wodór. Shell, jako członek Platformy LNG – organizacji wspierającej rozwój rynku skroplonego gazu ziemnego w Polsce – odgrywa istotną rolę w zapewnieniu infrastruktury tankowania dla projektów takich jak ten.
– Cieszymy się, że mogliśmy zostać partnerem tego przełomowego projektu i zapewnić infrastrukturę do tankowania LNG na potrzeby pierwszego w Polsce połączenia dalekobieżnego obsługiwanego przez autobusy zasilane LNG. To realny krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego i dowód na to, że technologie obniżające emisje są dostępne tu i teraz. LNG jest jednym z kluczowych elementów w naszym portfolio paliw alternatywnych i stanowi odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi sektor transportu ciężkiego. Współpraca z FlixBusem pokazuje, że przy odpowiednim zaangażowaniu partnerów możliwe jest wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na dużą skalę – mówi Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży w dziale Shell Fleet Solutions.
Brak systemowego wsparcia dla niskoemisyjnego transportu zbiorowego
Transport zbiorowy to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie emisji. Autobus FlixBus z napędem diesla emituje aż pięć razy mniej CO₂ na pasażera niż samochód osobowy2. Mimo to w Polsce wciąż brakuje realnego wsparcia dla rozwoju niskoemisyjnego transportu dalekobieżnego. Brakuje nie tylko regulacyjnych i finansowych zachęt dla operatorów, ale też odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby realne wdrażanie nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań na większą skalę. To poważna bariera, która utrudnia pełne wykorzystanie potencjału technologii dostępnych już dziś.
– Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy LNG do regularnego transportu dalekobieżnego – i robimy to bez dotacji. Pokazujemy, że zmiana jest możliwa, ale przy odpowiednim wsparciu można by ją znacząco przyspieszyć. Dlatego apelujemy do decydentów o działania, które ułatwią inwestycje w niskoemisyjne środki transportu i rozwój niezbędnej infrastruktury – komentuje Kamila Zalewska.
Ograniczenie emisji w transporcie to wspólna odpowiedzialność – nie tylko firm, ale też dostawców technologii, regulatorów i całego sektora. Realna zmiana wymaga współdziałania, jasno wyznaczonych celów i gotowości do wdrażania dostępnych rozwiązań krok po kroku. W tym kontekście LNG jest jednym z realnych narzędzi wspierających transformację sektora – technologią, którą można wykorzystywać już dziś, aby ograniczać emisje w transporcie.
Gliwice nieprzypadkowym miejscem premiery
Premiera pierwszego w Polsce FlixBusa napędzanego LNG odbywa się w Gliwicach – mieście o przemysłowych korzeniach, ale też o rosnących ambicjach transformacyjnych. Symboliczne znaczenie ma fakt, że to właśnie tu startuje rozwiązanie wspierające transformację energetyczną sektora transportu – bardziej zrównoważonego, dostępnego i otwartego na przyszłość.
O Flix
Flix to globalny lider traveltech oferujący nowoczesne opcje wygodnych, przystępnych cenowo i przyjaznych środowisku podróży poprzez usługi FlixBus i FlixTrain. Od 2013 Flix zmienia sposób podróżowania milionów pasażerów, a obecnie spółka oferuje swoje usługi w 43 krajach, docierając do ponad 5500 destynacji. FlixBus, jako pierwsza marka na polskim rynku autobusowym, zaoferował pasażerom możliwość rekompensaty śladu węglowego wytworzonego podczas przejazdu. Spółka regularnie testuje innowacyjne rozwiązania technologiczne, które napędzają zrównoważony rozwój – po wprowadzeniu do floty autobusów elektrycznych, w 2021 roku na drogach pojawiły się pierwsze autobusy zasilane biogazem. Celem Flix jest dążenie do osiągnięcia 100% neutralności emisyjnej.