Jeśli masz problem z otwarciem strony, zadzwoń na +48 22 307 93 34 lub skorzystaj z FlixBus Google Assistant App.

§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Osoby o ograniczonych zdolnościach ruchowych

Podróżowanie autobusem powinno być dostępne dla jak najszerszego grona osób. Jesteśmy o tym przekonani i dlatego dokładamy wszelkich starań, by dostosować nasze pojazdy do potrzeb osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych! Czy Twoje ograniczenia są tymczasowe, czy trwałe, chcemy Ci zapewnić najlepsze usługi dostosowane do Twoich potrzeb. Podróżowanie na wózku inwalidzkim, czy z psem przewodnikiem lub podróżowanie przez kobiety w ciąży to sytuacje, które znamy i do których już jesteśmy przystosowani. Masz pytania? Natychmiast uzyskaj konkretną odpowiedź! 

Do podróży z psem asystującym w Polsce uprawnia ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Dostęp do autobusu na wózku inwalidzkim 

Dostęp do autobusu na wózku inwalidzkim

Osoby na wózkach inwalidzkich są mile widziane w naszych autobusach!  

Co musisz wiedzieć o podróżowaniu autobusem z wózkiem w bagażniku?

Osoby o ograniczonych zdolnościach ruchowych, które potrafią samodzielnie wsiąść i wysiąść z autobusu z/lub bez pomocy osoby towarzyszącej, mogą podróżować wszystkimi naszymi liniami FlixBus. Po prostu wózek musi być składany, aby kierowca mógł go umieścić w bagażniku autobusu.

Aby podróżować autobusem z wózkiem na pokładzie:

Aby móc podróżować na wózku inwalidzkim w autobusie, trzeba wcześniej zadzwonić na infolinię, aby upewnić się, że linia autobusowa, z której chce się skorzystać, jest dostępna dla wózków inwalidzkich. FlixBus ma na razie ograniczoną liczbę linii autobusowych oferujących taką możliwość. Zależy to od modelu wykorzystywanego autobusu i dostępnej infrastruktury na przystankach.

Aby móc podróżować z wózkiem na pokładzie autobusu, wózek inwalidzki musi spełniać wymogi następujących norm:

  • wózek inwalidzki dopuszczony jako fotel pasażera zgodny z normą DIN EN 12183 lub DIN EN 12184.
  • wózek inwalidzki z systemem utrzymującym, zgodny z normą DIN 75078-2.
  • wymiary maksymalne: szerokość maks. 70 cm x długość maks. 120 cm, a masa całkowita 300 kg.

Musimy podkreślić, że nie wolno nam zezwolić na odstępstwa od tych zasad. Jeśli pasażer zgłosi się do kierowcy z wózkiem nieodpowiadającym tej charakterystyce, kierowca autobusu będzie zmuszony odmówić wpuszczenia go do pojazdu ze względów bezpieczeństwa.
 

Jak zarezerwować bilet autobusowy na podróż z wózkiem inwalidzkim?

Przewóz składanych wózków inwalidzkich i chodzików jest bezpłatny, tak jak w przypadku pozostałych pomocy ortopedycznych. Pomoce ortopedyczne przewożone są w luku bagażowym. 

Aby umożliwić nam sprawdzenie opcji transportu, prosimy pasażerów o poinformowanie Obsługi Klienta o dokładnym modelu wózka inwalidzkiego lub innych urządzeń do chodzenia przed dokonaniem rezerwacji:

Chętnie sprawdzimy dla Ciebie dostępność.

W dniu wyjazdu warto przybyć wcześniej przed planowanym odjazdem i jak najszybciej skontaktować się z kierowcą autobusu, aby mógł on zapewnić niezbędną obsługę i umożliwić Ci wybranie miejsca w autobusie.


Dostęp do autobusu z osobą towarzyszącą 

Podróż FlixBusem z osobą towarzyszącą

Niektóre osoby o ograniczonych zdolnościach ruchowych lub z niepełnosprawnością muszą podróżować z osobą towarzyszącą. Bardzo dobrze to rozumiemy i dlatego zapewniamy bezpłatny przejazd osobie towarzyszącej.

Wymagane dokumenty

Musisz pokazać kierowcy odpowiedni dokument, aby poświadczyć, że potrzebujesz osoby towarzyszącej. Dokument ten powinien określać, że osoba z niepełnosprawnością lub o ograniczonych zdolnościach ruchowych musi stale korzystać z pomocy osoby towarzyszącej.

Oto dokumenty, które należy przedstawić:

  • W Holandii: karta towarzysząca transportu publicznego (OV-Begeleiderskaart)
  • W Polsce: karta inwalidzka z określeniem, że potrzebna jest osoba towarzysząca.
  • W Niemczech: karta inwalidzka lub zaświadczenie sporządzone przez lekarza. 
  • We Włoszech: zaświadczenie wystawione przez lokalne władze służby zdrowia (ASL) lub krajową organizację pomocy socjalnej (INPS).
  • We wszystkich pozostałych krajach: prosimy o kontakt z naszym działem obsługi klienta w celu uzyskania dodatkowych informacji.

Jak zarezerwować bilet autobusowy z osobą towarzyszącą?

Etap 1: skontaktuj się bezpośrednio z naszą infolinią, aby zarezerwować przejazd dla siebie i swojej osoby towarzyszącej:

  • Kiedy? Najpóźniej 36 godzin przed odjazdem i w godzinach otwarcia
  • Jak? Użyj formularza kontaktowego i wybierz temat „Pasażerowie o ograniczonych zdolnościach ruchowych”. Możesz również skontaktować się z nami za pomocą e-maila mobil@flixbus.de lub dzwoniąc pod numer +48 22 307 93 34
  • Godziny otwarcia: Infolinia jest czynna codziennie w godzinach 8:00 – 20:00, a zapytania pisemne są rozpartywane od poniedziałku do piątku między 9:00 a 17:00. 

 
Etap 2: w dniu podróży okaż dokument poświadczający konieczność podróżowania z osobą towarzyszącą (zgodnie z objaśnieniem podanym w poprzednim punkcie).

 
W dniu wyjazdu warto przybyć wcześniej przed planowanym odjazdem i jak najszybciej skontaktować się z kierowcą autobusu, aby mógł on zapewnić niezbędną obsługę i umożliwić Ci wybranie miejsca w autobusie.
 

Dostęp do autobusu z psem przewodnikiem

Podróż autobusem z psem przewodnikiem

Pies przewodnik lub pies pomocnik jest mile widziany w naszych autobusach FlixBus. Nasza oferta:

  • darmowy przejazd psa przewodnika
  • jedno miejsce w autobusie zarezerwowane dla psa przewodnika

Uwaga: wstęp do autobusu z psami jest możliwy tylko w przypadku osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonych zdolnościach ruchowych. Kochamy zwierzęta, ale w naszych autobusach dostępne są jedynie przejazdy z psami przewodnikami i psami pomocnikami.

Wymagane dokumenty

Będziesz proszony o okazanie dokumentu poświadczającego, że pies odbył wymagane szkolenie dla psów przewodników.

Certyfikat wydawany jest przez uprawniony podmiot, prowadzący szkolenie psów asystujących. Najczęściej są to organizacje, wpisane do rejestru podmiotów uprawnionych do wydawania certyfikatów. Rejestr organizacji szkolących psy dla osób z niepełnosprawnością można znaleźć na stronie Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.

Certyfikat zawiera m.in.:

  • miejsce i datę wydania certyfikatu;
  • numer i datę wpisu do rejestru prowadzonego przez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych;
  • rasę, imię oraz datę urodzenia psa;
  • imię i nazwisko osoby z niepełnosprawnością, której pies asystujący będzie służył;
  • podstawę prawną wydania certyfikatu oraz pieczęć i podpis podmiotu wydającego certyfikat.

Jak zarezerwować bilet autobusowy na przejazd z psem przewodnikiem?

Etap 1: zadzwoń na naszą infolinię, aby zarezerwować przejazd dla siebie i swojego psa przewodnika:

  • Kiedy? Najpóźniej 36 godzin przed odjazdem i w godzinach otwarcia
  • Jak? Użyj formularza kontaktowego i wybierz temat „Pasażerowie o ograniczonych zdolnościach ruchowych”. Możesz również skontaktować się z nami za pomocą e-maila mobil@flixbus.de lub dzwoniąc pod numer +48 22 307 93 34
  • Godziny otwarcia: Infolinia jest czynna codziennie w godzinach 8:00 – 20:00, a zapytania pisemne są rozpartywane od poniedziałku do piątku między 9:00 a 17:00. 


Etap 2: w dniu podróży okaż dokument poświadczający, że pies odbył wymagane szkolenie dla psów przewodników.


Historia Gilberta, globtrottera podróżującego z psem przewodnikiem Dymo

Podróżowanie autobusem z psem przewodnikiem

Czy podróżowanie z psem przewodnikiem jest łatwe?

Regularnie przemieszczam się z moim psem przewodnikiem Dymo. Zgodnie z prawem francuskim wszyscy przewoźnicy powinni wpuszczać do pojazdu psy przewodniki osób niedowidzących, ale często muszę to tłumaczyć, ponieważ wiedza w tym temacie jest niewystarczająca. W autobusach FlixBus nigdy nie mam tego problemu, a kierowcy są sympatyczni. Raz spotkałem się z nieżyczliwością jednego pasażera autobusu, który prawdopodobnie nie zrozumiał, że to pies przewodnik. Jest ich tylko 1500 w całej Francji i już się przyzwyczaiłem, że często muszę to wyjaśniać.

Jakieś porady dla innych pasażerów FlixBus?

Przede wszystkim trzeba przewidywać! Zarezerwuj podróż dzwoniąc na infolinię FlixBusa. Trzeba też pamiętać o nakarmieniu psa przed jazdą. Korzystam z przystanków, by pozwolić mu załatwić potrzeby. Często kierowca czuwa nad nami, by wszystko poszło dobrze i byśmy wrócili do pojazdu bez problemów. Bardzo ważne jest też miejsce w autobusie. Dymo to labrador i zajmuje sporo miejsca. Podczas podróży spokojnie śpi w przejściu. Doradzam wybieranie miejsc bezpośrednio za środkowymi drzwiami. Dzięki temu na przystankach pies nie przeszkadza pasażerom z przodu.

Czy podróżowałeś już z osobą towarzyszącą?

Tak, jeden raz, podróżując z Paryża do Pragi i z powrotem autobusem FlixBus. Tym razem zdecydowałem się nie zabierać Dymo i wyjechałem z synem jako osobą towarzyszącą. W takich przypadkach osoba towarzysząca nie płaci za przejazd autobusem FlixBus. Taka sama procedura: trzeba zadzwonić na infolinię, aby dokonać rezerwacji, a w dniu podróży pamiętać, by mieć przy sobie kartę inwalidzką.

Planujesz kolejną podróż autobusem FlixBus?

Tak, za kilka tygodni wyjeżdżam do Lyonu na dzień otwartych drzwi w szkole dla psów przewodników. Jestem wysłannikiem stowarzyszenia właścicieli psów przewodników z Lyonu. Dymo i ja już jesteśmy gotowi na podróż autobusem FlixBus!

Czy kobieta w ciąży może podróżować autobusem?

Podróżuj z FlixBusem będąc w ciąży

Czasami kobiety w ciąży, szczególnie niedługo przed porodem, mają wiele problemów w podróży. Właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, by kobieta w ciąży podróżowała autobusem. Oczywiście pod warunkiem, że nie ma jakiegoś szczególnego przeciwwskazania medycznego.

Zalety naszych pojazdów FlixBus dla kobiet w ciąży:

  • Wygodne siedzenia z przestrzenią na nogi oraz regulowane oparcie, umożliwiające rozprostowanie kręgosłupa.
  • Toalety w pojeździe.
  • Możliwość wybrania miejsca.
  • Możliwa pomoc kierowcy przy wkładaniu i wyjmowaniu bagażu.
  • Kierowca jest do dyspozycji, gdyby zaszła potrzeba pilnego wezwania pomocy medycznej.

Dobrze też wiedzieć, że na trasach długodystansowych przewidziano regularne przerwy w podróży na parkingach. Przerwy są przewidziane co około 2 godziny jazdy.

 

Życzymy wspaniałej podróży naszym autobusem! W razie dodatkowych pytań prosimy się zapoznać z Często zadawanymi pytaniami (FAQ), zadzwonić na infolinię (tel. +48 22 307 93 34) skorzystać z mobil@flixbus.de